Demirleme ile ilgili belirlenmesi gereken en önemli husus kullanılacak çapanın ve bununla birlikte kullanılacak zincir ve demir halatının belirlenmesidir. Burada belirleyici olan teknenin boyu, ağırlığı, demirlenecek alanın derinliği, zemin yapısı’dır.
Genel olarak eğer demiri tutmak için halat kullanılıyorsa, derinliğin 5 katı uzunlukta , zincir kullanılıyorsa derinliğin üç katı uzunluğunda halat veya zincir boş verilir.
Demirleme için seçilecek yer ve malzeme teknenin değeri kadardır. Demirleme konusunda yeteri kadar dikkatli olunmazsa teknenin kaybı bile söz konusu olabilir.
Demirlerken teknenin ve demirleme – bağlanma malzemelerinin yanı sıra çevresel etkenler de çok önemlidir. Demirlerken;
- Rüzgarın hızı ve yönü,
- Akıntının hızı ve yönü,
- Rüzgar ve akıntının değişebilme ihtimali,
- Suyun yükselip alçalması,
- Çevrede demirli başka tekneler,
- Çevreye yaklaşması muhtemel başka tekneler
- Muhtemel anlık hareketler ve durumlar…
kesinlikle göz önünde bulundurulmalıdır.
Tüm bunlar demirlemeden önce dikkatle gözden geçirilmelidir. Örneğin teknemizi demirlediğimiz yerde başka bir tekne varsa teknemizin demirdeki hareket alanını belirleyip ona göre bir yer seçmeliyiz ve diğer tekneye durumu bildirip izin istemeliyiz.
Demirledikten sonra da sürekli tekneyi kontrol altında tutmalıyız. Çünkü dış etkenler her an değişebilir ve tehlikeli bir duruma sebep olabilir. Karşılaşılması en muhtemel problemlerden biri demir taramasıdır.
Funda : Demirin atılması
Vira: Demirin alınması
Kaloma : Demirleme için bırakılması gereken zincir veya halat miktarı
Tonoz : Su içine yerleştirilen ve teknenin bağlanmasını sağlayan beton ağırlık
Irgat : Teknenin ağır olan demirini çekmeye yarayan motorlu vinç
Hırça Mapası : Demirleme zincirinin sonunu tekneye bağlayan mapa