Yelkenli demirleme yaparken ilk uygulanması gereken şey uygun yer seçimidir. Rüzgarın durumuna bakın, uygun derinlik seçin, etraftaki demir atmış teknelerin demir doğrultularına ve yerlerine bakıp karar verin.
Güvenli demirleme yapmak için mümkün olduğunca kaloma vermek gerekir o yüzden 10 metrenin üzerindeki yerler 50 metre ve altı zincire sahip yelkenliler için sert havada güvenli olamaz. 10 metre ve altına demir atmaya çalışın.
Demirlemeye karar verdiğiniz yerde, başka teknenin demiri olmamasına ve tonoz olmamasına dikkat edin.
Demirleme yapacaksanız rüzgara karşı vermelisiniz ve demirlemeyi o şekilde yapmalısınız.
Fakat sahilden çıma alarak demirleyecekseniz, kıçınız çıma alacağınız yere bakmalıdır, rüzgarın önemi yoktur.
Demir atacağınız bölge üzerinde bir seyir yapın ve derinlikleri kontrol edin. Bu şekilde ne kadar sahile yanaşacağınızı anlarsınız.
Demir atmadan, tekneyi durdurmalı ve demiri o şekilde bırakmaya başlamalısınız. İleri yol alan ve hızlı tornistan gelen bir teknenin demirinin tutma olasılığı yoktur.
Tekneyi durduğunuzda ve yavaşça tornistan yol almaya başladığında demiri hızlıca bırakın. Elektrikli ırgat ile bırakılması bazen yavaş olmaktadır, o yüzden tornistan çok yavaş gidilmelidir.
Demir atacak kişi demir üzerindeki metre işaretlerini okumalı ve dümenciye belirtmelidir. Derinliğin en az 5 katı kadar demir atılması güvenli olacaktır.
Demir atılması sırasında tornistan hızlanılmamalıdır, çünkü demirin ucu eminden kurtulduğu anda tekrardan sağlanması mümkün olmayacak, dipte ne varsa toplayacaktır.
Yeteri kadar zincir bırakıldıktan sonra yavaşça tornistan arttırılmalıdır. Önce 1000 rpm, 1300 rpm, 1800 rpm, 2000 rpm ve… Tornistan sırasında sancak ve iskeleden kerterzi alınmalı teknenin kaymadığından emin olunmalıdır.
Teknenin kaymadığının anlamanın bir yolu da demirleme zincirine bakmaktır. Zincir gergin oynamadan duruyorsa kayma yoktur fakat zincir sallanıyor ve boşalmalar yapıp tekrar geriliyorsa demir taramaktadır.
Tarama yoksa 55 HP motora kadar tam yol tornistan testi yapılabilir. 55 HP motorlardan yük motorlarda %80 maksimum rpm ile kontrol yapılmalıdır. Halen kayma yoksa başarmışsınız demektir. Tebrikler
Demiri toplarken, ırgat fazla akım çekeceği için akülere de yük binmemesi için gaz kolundan boşta gaz vererek, devri yükseltiniz. Bu sayede şarj olan akülerde güç kaybı daha az olacaktır.